Smaakvol en veilig
1. Allergeenveilig
Circa 2-3% van de mensen heeft een gediagnostiseerde voedselallergie. In Europa zijn dit circa 20 miljoen mensen. De verwachting is dat het aantal mensen met een voedselintolerantie gelijk is. In veel situaties volgt het hele gezin gedeeltelijk het ‘dieet’ door het betreffende allergeen te weren. Dagelijks hebben miljoenen mensen dus met een voedselovergevoeligheid te maken.
- Het lezen van etiketten is een tijdrovende klus
- Uiteten gaan is minder spontaan
- Familiefeestjes of etentjes kunnen spanning veroorzaken, omdat er een (grote) afhankelijkheid is van anderen.
Dutch Spices wil deze groep ontzorgen en biedt daarom smaakmakers waarbij de 14 wettelijke allergenen niet zijn gebruikt.
Wettelijke allergenen | |||||
---|---|---|---|---|---|
- Glutenbevattende granen | - Noten | - Schaaldieren | - Selderij | - Ei | - Mosterd |
- Vis | - Sesam | - Pinda | - Sulfiet | - Soja | - Lupine |
- Melk (inclusief lactose) | - Weekdieren |
Met onze zeer schone en streng gecontroleerde producten is Dutch Spices uniek in Europa in wat zij doet. Dit is gerealiseerd door het bouwen van een compleet nieuwe productiefaciliteit in Nijkerk met als uitgangspunt ‘If you really want to change, you have to disconnect with the past’. Vanuit die basis is Dutch Spices ontstaan. Want als je smaakvolle en allergeenveilige producten wilt aanbieden, dan moet je volgens een strenge norm werken, de gehele keten hebben gecontroleerd en dagelijks openstaan voor optimalisaties. Hierdoor kunnen wij garanderen dat in de producten van Dutch Spices de 14 wettelijke allergenen niet worden verwerkt en dat kruisbesmetting is geborgd conform de strenge VITAL-norm.
Certificering SimplyOK
Dutch Spices is SimplyOK gecertificeerd. SimplyOK is het strenge allergenenmanagementsysteem
dat berust op vijf pijlers. Het doel van SimplyOK is om allergeneninformatie over kruisbesmetting
op een etiket gedegen te onderbouwen en dat deze meer betrouwbaar is. Tijdens de SimplyOK audit
wordt het allergenenbeheersystemen bij het bedrijf gecontroleerd.
In 2018 was Dutch Spices het eerste bedrijf in de wereld waar een audit voor SimplyOK werd
verricht en waar de certificering werd behaald. In 2019 en 2020 liet Dutch Spices wederom dit
kwaliteitsniveau zien door voor het derde achtereenvolgende jaar de SimplyOK certificering te
behalen.
2. Vega(n)
Een groeiende groep consumenten eet (bewust) meer plantaardig voedsel en minder/geen vlees of
ingrediënten afkomstig van dierlijke oorsprong. Dit kan vanuit diverse overtuigingen, denk aan
duurzaamheid, gezondheid of dierenwelzijn. Een ander (intern) motief is de ontwikkeling van
betere smaken van vleesvervangers.
Dutch Spices heeft alle grondstoffen beoordeeld op de gestelde criteria voor vegetarisch en
veganistisch. Alle producten van Dutch Spices voldoen aan de eisen die gelden voor een vegetarisch
of veganistisch voedingspatroon. Als aanvulling hierop is ook kruisbesmetting meegenomen én
uitgesloten.
Dit betekent dat alle producten van Dutch Spices geschikt zijn voor bedrijven die producten
maken voor consumenten met een vegetarisch of veganistisch voedingspatroon.
Drijfveer productontwikkeling
Voedselproducerende bedrijven omarmen de groeiende trend van plant-based, vegetarisch en
veganistisch. Veel bedrijven geven aan dat deze trend een belangrijke drijfveer is voor
alternatieve producten, zoals hybrideproducten. Daarnaast zijn alternatieven ontwikkeld en
beschikbaar voor ingrediënten die niet toegestaan zijn in een vegetarisch of veganistisch
voedingspatroon. Producenten van consumentenproducten hebben een ruim assortiment met verrassende
concepten mét passende smaken die passen in een vegetarisch of veganistisch voedingspatroon.
3. Halal
Met circa 2 miljard moslims wereldwijd, is de Islam de tweede grootste religie. Tevens de snelst
groeiende religie en dus ook de snelst groeiende groep die volgens de halal-richtlijnen eet.
Halal gecertificeerd
Dutch Spices beschikt over het Halal Correct Certification en alle producten voldoen aan de
gestelde eisen. Dit betekent dat alle producten van Dutch Spices geschikt zijn voor consumenten
die een halal-voedingspatroon volgen.
Populatie
In Indonesië, Pakistan, India, Bangladesh en Nigeria wonen de meeste moslims. In Europa is
het percentage moslims circa 5% van de populatie. Frankrijk is een uitschieter met circa 9%.
In Londen is een concentratie te zien: 14,5% van de populatie is moslim.
Wereldwijd groeit het aantal voedingsconcepten dat wordt geïntroduceerd, die voldoen aan de
halal-richtlijnen (groei van 56%, 2016-2020).
Kwaliteit gaat voor tijd
De kwaliteitsafdeling is de spin in het web. Bij Dutch Spices is deze afdeling ‘de baas’ en is bindend in het bepalen van de voorwaarden. Zo worden alleen grondstoffen die volledig zijn gekeurd en gecontroleerd toegelaten voor productontwikkeling. De productiefaciliteiten zijn modern, de ruimte is High-Care, opslagcondities zijn volgens codering en zijn geborgd. Ook al moeten we ‘onder druk’ iets ontwikkelen, we gaan niet voorbij aan deze belangrijke waarden binnen ons bedrijf. Want alleen zo kunnen wij blijven garanderen waar we voor staan.

Allergenenbeleid
Dutch Spices maakt gebruik van het strenge allergenenmanagementsysteem, VITAL. Het VITAL systeem (Voluntary Incidental Trace Allergen Labelling), afkomstig uit Australië en Nieuw-Zeeland en mede-ontwikkeld door TNO in Nederland, is ontwikkeld om fabrikanten te ondersteunen bij de vraag of ze allergenen afkomstig door kruisbesmetting moeten etiketteren. VITAL biedt een systematische, risico gebaseerde aanpak die ondersteunt in het nemen van een beslissing over dit vraagstuk. Het VITAL-systeem berust op drempelwaarden voor allergenen en is portiegrootte afhankelijk. Allergenen die boven de VITAL-norm aanwezig zijn in een product, zullen volgens dit systeem vermeld moeten worden op het etiket als reëel risico op kruisbesmetting.
Het allergenenbeleid van Dutch Spices berust op deze VITAL-norm waarbij Dutch Spices garandeert dat de producten voldoen aan de VITAL-norm (mogelijke kruisbesmetting onder de drempelwaarden) en er geen declaraties of waarschuwingen over allergenen nodig zijn.
Kwaliteit
De kwaliteitsafdeling is de spin in het web. Lees meer over de productie, het allergenenmanagementsysteem en de leveranciersbeheersing.