Nieuws

Nieuw trendrapport van Dutch Spices: Foodtrends zomer 2022

Nieuw trendrapport van Dutch Spices: Foodtrends zomer 2022

Dutch Spices heeft het trendrapport voor BBQ 2022 gereed. ​De nadruk ligt op ontwikkelingen in het voedingslandschap, specifieke BBQ trends en smaakrichtingen. Aanvullend zijn product concepten ontwikkeld die aansluiten op de trends.

Macro-economische ontwikkelingen
We zien al enkele jaren op rij een stijging in de koopkracht (+2,2% in 2020).  Afgelopen jaar is de omzet in de detailhandel met bijna 6% gestegen.  Daarbinnen lieten de supermarkten zelfs een stijging van 7,1% zien.  Ook de groei in online aankopen komt grotendeels door de coronapandemie. 
Voor 2022 geeft het NIBUD een een minder positief beeld van de koopkracht. Grote problemen die hun weerslag hebben op de huishoudportemonnee worden niet aangepakt en veel huishoudens krijgen niet meer te besteden in 2022. Daar bovenop komt de stijging van energiekosten en grondstofkosten. Veel huishoudens gaan er dus niet of nauwelijks op vooruit.

Consument en Retail
De hybride consument verwacht food on demand en kiest steeds vaker voor premiumproducten met een unieke smaak en beleving. De meerprijs is acceptabel bij een meerwaarde. 
In het Retaillandschap zijn verschuivingen door het verdwijnen van supermarktformules. De inkoopkracht en schaalvergroting nemen hiermee toe.  

Verspilling
Voedselverspilling blijft een relevant topic. Er komen diverse initiatieven om voedselverspilling terug te dringen. Dit zien we in de gehele keten van producent, horeca, Retail en consument. 

Voeding en milieubelasting
Klimaatverandering door de uitstoot van broeikasgassen staan op de politieke agenda. Het is inzichtelijk hoeveel CO2 uitstoot de diverse productgroepen  veroorzaken. Met name dierlijke producten stoten veel uit. Zuivelvervangers dragen meer bij dan zuivel.  Kweekvlees wordt gezien als het superieure alternatief. 

Nieuwe smaken
Smaken uit verschillende werelddelen zijn in opkomst, dit geldt vooral voor smaken uit Azië, Midden Oosten, Zuid Amerika en de Mediterrane gebieden. De consument wil verrast worden, bijvoorbeeld door combinaties van smaken, maar wil ook 'tradities' behouden.

Inspiratie voor BBQ concepten
De consument wil verrast worden met smaak. Concepten met vlees, gamba's en vis zijn blijvend.
Enkele voorbeelden van concepten die het gaan worden in 2022:
- Rubbed tomahawk met een gekarameliseerde uien chutney: het mooie vlees (met bot) wordt heerlijk gekruid en gegaard op de BBQ. Als je het vlees proeft met de -Caramelised onion chutney, snap je direct waarom deze smaken zo goed samen gaan! Als variatie kan ook een rib-eye (zonder het bot) of een sukade-lap worden gebruikt. Een concept waarbij meerdere smaken uit verschillende werelddelen gecombineerd worden
- Thai style skewers: gemarineerde tijgergarnalen met  citroengras chili marinade of met rode curry marinade. Deze skewers worden een eye-catcher op de BBQ . Als variatie kunnen de tijgergarnalen worden vervangen door kip. Hoe Thais wil je het hebben?
- Een Mediterranse burger is een vernieuwende traditie.  De hamburger blijft lekker sappig door een mengsel van de fiesta provenza kruidenmix en de tomato salsa saus. Een burger om je vingers bij af te likken! Deze Mediterranse smaakcombinatie past ook goed bij BBQ-worst, kip of varkensvlees.

Ook de keuze binnen vega breidt uit:
- carrot dog wannahave: in dit concept worden diverse smaken gecombineerd en de hotdog is vervangen door een wortel
- avocado fun: gegrilde avocado waarbij het vruchtvlees wordt gemengd met een heerlijke tomato salsa saus en een smokey designmix. Deze combinatie van pittig en rook is heerlijk als dipper bij tortillachips en naambrood.

Interesse?
Bent u geïnteresseerd in een presentatie? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij Dutch Spices. Nog geen contactpersoon? Dan kunt u een mail sturen naar  info@dutchspices.nl.


U kunt hier tevens de preview bekijken.

Naar het overzicht